Harta site Contacte
Loading
Pagina Proiectului “Responsabilitate individuală şi cetăţenie activă” poate fi consultată în Compartimentul „Informare Europeană” al Portalului
13.07.2015
Aderarea Moldovei la Consiliul Europei - 20 de ani de tranziţie spre democraţie
Interviu acordat portalului infoeuropa.md de fostul preşedinte al Republicii Moldova, Petru Lucinschi, cu prilejul marcării a 20 de ani de la aderarea la Consiliul Europei (CoE).
 
Pe 13 iulie 2015 se împlinesc 20 de ani din momentul în care Moldova a devenit membru cu drepturi depline al Consiliului Europei, o organizaţie politică europeană care enunţă drepturile şi libertăţile pe care statele membre sunt obligate să le garanteze tuturor cetăţenilor. Evoluţia relaţiilor dintre Moldova şi CoE nu a fost întotdeauna pe măsura aşteptărilor. Deşi CoE a susţinut consecvent tranziţia Moldovei spre democraţie, ţara noastră nu a fost în stare să beneficieze pe deplin de toată expertiza şi susţinerea acestei structuri europene în dezvoltarea unei societăţi cu valori democratice. În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate portalului Moldova Europeană (infoeuropa.md), fostul preşedinte al Republicii Moldova, Petru Lucinschi, vorbeşte despre iniţierea cooperării Moldovei cu CoE, beneficiile acestei colaborări şi lecţiile pe care Moldova nu a reuşit deocamdată să le însuşească.      
 
Dle Lucinschi, la acea vreme Dvs. exercitaţi funcţia de preşedinte al Parlamentului Republicii Moldova, care a promovat cooperarea cu CoE. Pe cât de uşor sau dificil a fost procesul de iniţiere şi ulterior dezvoltare a conlucrării cu această structură europeană?  
 
În calitate de stat tânăr, Moldova şi-a stabilit de la bun început o orientare democratică, ce a stat la baza dezvoltării ulterioare a statului. După obţinerea independenţei în faţa noastră au fost puse două sarcini importante – adoptarea noii Constituţii şi desfăşurarea unor alegeri libere şi corecte. După scrutinul din 1994, în acelaşi an a fost adoptată Constituţia, la elaborarea căreia am beneficiat de susţinerea CoE. Ulterior, am abordat problema obţinerii statutului de membru cu drepturi depline al CoE. Nu pot spune că a fost un proces dificil. Aderarea RM la CoE a fost precedată de venirea unor delegaţii ale CoE în Moldova, care au evaluat starea de lucruri în ţara noastră. Drept rezultat, în iunie 1995 pe ordinea de zi a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei a fost introdusă chestiunea privind aderarea Moldovei la CoE. Pe 27 iunie 1995 a avut loc votarea propriu-zisă, iar pe 13 iulie 1995 decizia în cauză a fost adoptată de Comitetul de Miniştri. Deci, de facto ziua în care Moldova a devenit membru cu drepturi depline al CoE este 27 iunie, iar de jure - 13 iulie. A fost un eveniment nu doar important pentru ţara noastră, dar şi unul de o emotivitate aparte, pentru că am fost acceptaţi cu unanimitate de voturi în cadrul acestei structuri europene, fiindu-ne astfel garantat dreptul de a construi o societate democratică.
 
Realizând cele două condiţii – adoptarea noii Constituţii şi desfăşurarea alegerilor libere şi corecte, Moldova a devenit prima dintre țările CSI care a ajuns membru al CoE. Am acordat apoi susţinerea necesară şi altor state din fostul spaţiul sovietic pentru a respecta procedurile de aderare la CoE.
 
În opinia Dvs. care sunt cele mai importante realizări obţinute de Moldova pe parcursul acestor 20 de ani de colaborare cu CoE?
 
În mare parte, realizările sunt cunoscute. Nimeni nu contestă procesul şi caracterul democratic al guvernării din Moldova. Prin intermediul CoE, Moldovei îi este asigurată o anumită reputaţie în calitate de stat democratic cu orientare paşnică, dorinţa de a trăi în bune relaţii cu vecinii, de a dezvolta democraţia şi a respecta drepturile omului. În mare parte, toate aceste rezultate au fost obţinute în strânsă colaborare cu CoE.
 
Pe cât de pregătită sau nepregătită este Moldova să treacă la etapa de post-monitorizare?
 
Timp de 20 de ani Moldova se află sub procesul de monitorizare al CoE care evaluează gradul de respectare a angajamentelor asumate de țara noastră. Pe parcursul acestei perioade, Moldova a reuşit să progreseze la mai multe capitole, însă au mai rămas obiecţii. În fiecare an, reprezentanţii CoE vin în Moldova pentru a monitoriza situaţia la capitolul respectării drepturilor omului, democraţiei şi a statului de drept. Sincer vorbind, sunt bucuros de acest fapt. Noi, totuşi, venim dintr-un alt sistem, iar în lipsa unui control, omul se leneveşte. Prin urmare, în opinia mea, nu este atât de rău că la unele capitole Moldova se mai află sub monitorizarea CoE. Este o chestiune benefică, pentru că ne responsabilizează să ne respectăm angajamentele.
 
Noi suntem pregătiţi şi astăzi să ieşim de sub procesul de monitorizare, însă reieterez, atunci va trebui să găsim o altă formulă de colaborare prin care CoE ar putea să fie permanent la curent cu ce se întâmplă în Moldova. Noi putem manifesta responsabilitate, doar dacă vom şti că suntem monitorizaţi.
 
CoE îndeplineşte funcţia de profesor al statelor democratice încurajându-le să promoveze valori precum democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului. În opinia Dvs. pe cât de bine CoE şi-a îndeplinit pe parcursul acestor 20 de ani funcţia de profesor în Republica Moldova?
 
Eu consider că toate reformele realizate pe parcursul acestei perioade, în primul rând baza legislativă, corespund întru-totul cerinţelor CoE, în special cele care se referă la respectarea drepturilor omului şi dezvoltarea instituţiilor democratice. Respectiv, CoE a fost un bun profesor, întrebarea este pe cât de buni elevi noi am fost. Cu regret, nici după 20 de ani de colaborare cu CoE nu reușim să însușim lecția la capitolul transparenţă. În Moldova multe lucruri se întâmplă pe ascuns, considerându-se că oamenii nu trebuie să le ştie. Prin urmare, deseori această funcţie este executată de presă, care, în lipsă de informaţii de multe ori începe a inventa. De aceea şi trăim într-o societate în care predomină caracterul negativ. În fiecare zi sunt răspândite zvonuri şi bârfe nefondate, iar să faci ulterior dreptate este extrem de dificil.
 
De exemplu, fiind numit un ministru, abia peste două-trei zile dacă este publicat câte ceva din CV-ul acestuia. Nici pe timpurile sovietice nu exista o astfel de atitudine. Toată biografia funcționarului trebuie prezentată imediat ce este numit în funcţie pentru a evita orice fel de suspiciuni. În lipsă de informaţii, oamenii sunt nevoiţi să caute alte surse de informare şi lansează zvonuri. Astfel, este creat acest haos de indiferenţă şi suspiciune faţă de tot ce se face în ţară. Cu regret, în Moldova nu există nicun fel de autoritate, iar haosul pe care îl cream îl facem cu mâinile noastre.
 
Care alte lecţii rămân neînvăţate din cooperarea Republicii Moldova cu CoE?
 
A doua problemă în viziunea mea este extrem de curioasă. Poporul nostru este unul foarte liniştit şi tolerant. Pe acest teritoriu locuiesc oameni de diferite etnii, iar caracterul acestor oameni este unul tolerant. Însă în cei 24 de ani de independenţă, clasa politică a creat mulţi lideri lipsiți de toleranţă, agresivi, fapt care contravine caracterului şi spiritului acestui pământ. Prin urmare, noi nu am învăţat această lecţie  - să fim toleranţi unii faţă de alţii. Eu nu pot înţelege de ce clasa politică aprinde spiritele la orice pas. Acest fapt este total contraproductiv şi nu nu corespunde felului nostru de a fi.
 
Din anul 1995 de când Moldova devenit membru al Consiliului Europei ţara noastră a beneficiat de o expertiză preţioasă din partea acestei instituţii prestigioase. De ce Modova nu a fost capabilă să utilizeze la maximum expertiza CoE?
 
Răspunsul este foarte simplu - înseamnă că aşa suntem noi. Modul de implementare a acestor cerinţe, deziderate în Moldova este foarte slab. Toată Europa recunoaşte că avem legi bune, dar implementarea lasă de dorit. În Moldova, procesul democratic de guvernare pur şi simplu nu există. În prezent, la putere ajung tineri care sunt mult mai autoritari decât eram noi care am activat în vechiul sistemul. Cu părere de rău, nimeni nu intervine şi nu încearcă să schimbe lucrurile. Ultimele alegeri parlamentare au demonstrat că dacă ai bani, poţi obţine orice, iar acesta este un lucru foarte tragic. Totodată, pe nimeni nu-l interesează ce va face primarul, care sunt planurile lui de dezvoltare a localităţii, care sunt responsabilităţile ce-i revin. În schimb, toţi se interesează care este culoarea lui politică și cine stă în spate. Ne-am zăpăcit cu totul şi dacă nu ne vom trezi atunci s-ar putea ca într-o zi să fie prea târziu. De aceea, trebuie să ne reevaluăm atitudinea, să ţinem cont de sfaturile celor din jur, să avem relaţii bune cu toate statele şi să evităm radicalismul care este unul păgubos pentru orice stat.
 
În mod special, CoE a oferit susţinere în reformarea unor sectoare importante precum justiţia, reforma procuraturii, lupta împotriva corupţiei. În opinia Dvs., de ce totuşi rezultatele în aceste domenii se lasă aşteptate?
 
Consiliul Europei ne deschide uşa, dar temele de acasă trebuie să ni le facem singuri. Cu regret, noi continuăm să susţinem venirea la putere a unor oameni cu interese înguste de partid. Acest lucru este foarte periculos. Fără o schimbare de atitudine și de mentalitate nu avem prea mari șanse să progresăm.
 
Cum vedeţi cooperarea ulterioară a RM cu CoE? Care sunt aspectele principale pe care ar trebui să bazeze această colaborare?
 
Tot ceea ce trebuie să facem este să respectăm angajamentele asumate faţă de această structură europeană. Pe parcursul celor 20 de ani Moldova a semnat un şir de documente internaţionale, pe care dacă le va respecta va fi, la rândul ei, respectată şi admirată de toată lumea. Uneori am impresia că cei care ajung la putere sunt rupţi de realitate. Prin urmare, ceea ce trebuie să facem acum este să ne apropiem de spiritul oamenilor noştri. Trebuie să fim mai aproape de ceea ce suntem noi, să corespundem tradiţiilor noastre de a trăi pe acest pământ în pace, linişte şi înţelegere şi atunci vom fi mai toleranţi, mai cinstiţi și mai apreciați de cei din jur.
 
Realizat de Mariana Tabuncic, Platforma societăţii civile „Pentru Europa”.



Informaţii suplimentare
Acordul de Asociere

TEXTUL Acordului de Asociere UE - RM

Monitor Oficial, 18.07.2014, Nr. 185-199 

Jurnal Oficial al UE
L 260, 30.8.2014,
p. 4-738


AGENDA de Asociere

GHIDUL AA
Ghid succint al AA
Ghidul AA/ZLSAC
Ghid ZLSAC
Prevederile AA: Ghid

AA - Mituri şi fapte
 
NEGOCIERILE

PARAFAREA (29.11.2013)
SEMNAREA (27.06.2014)

RATIFICAREA

Aplicarea cu titlu provizoriu (1.09.2014)

Intrarea în vigoare
1.07.2016

 

IMPLEMENTAREA 2014-2016

Planul naţional de acţiuni
MO, 10.10.2014
actualizat MO., 12.10.2015

Programul legislativ de realizare a angajamentelor de transpunere asumate în cadrul i 2015–2016
MO 04.09.2015

MONITORIZARE

Raporul de Progres
01.2016
Raportul Guvernului
Raportul Euromonitor
Raportul IPRE
Modulul Agora
 
BENEFICIIELE Beneficiile  AA UE - RM
 
NOUTĂŢI DOCUMENTE
©2011, Moldova Europeana
DQ Team
Menţinerea portalului în perioada 2014-2015 a fost posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA
Portalul a fost realizat de Centru de Resurse "DIALOG-PRO" cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă punctul de vedere al Fundaţiei Est-Europene, Guvernului Suediei sau Sida